joi, 25 august 2011

Genialitate şi nobleţe

Nu există geniu lipsit de nobleţe; un porc nu poate fi un geniu.

Haideţi să construim o metaforă. Ni-l închipuim pe creator ca fiind o scoică pe fundul oceanului. Înghite un fir de nisip, se îmbolnăveşte şi plăsmuieşte o perlă. Scoica în sinea ei este un fantastic şi fragil laborator, dar pentru a reuşi să funcţioneze printre jeturi de sulf şi şuvoaie de magmă, printre dihăniile gelatinoase pe care lumina soarelui, filtrată de atâta apă, nu le-a mângâiat niciodată şi care par zămislirile unui Dumnezeu sucit şi sinistru, trebuie să fie un sistem izolat, iar în acest sens îi este indispensabilă carapacea. Acest înveliş protector este nobleţea. Nobleţea îi dă unui om disponibilitatea de a lua asupra sa acele greutăţi care sunt inerente atât actului de a deveni un geniu, cât şi celui de a înfăptui opere geniale. În nenumărate rânduri genialitatea reclamă un serios abandon de sine: în suportarea caznei creaţiei, în opunerea faţă de vulgaritatea lumii, care caută să facă rău oricui aspiră, în convingerea sinelui, deseori nesigur şi îndărătnic, că această cale poate fi şi trebuie urmată. Fără de aceste necesităţi aparatul interior care se ocupă cu naşterea frumosului scade, se ofileşte şi sfârşeşte prin a fi bicisnic. Un om nu poate fi trădat de propria slăbiciune morală în pragul înfăptuirii unei opere geniale deoarece aceeaşi slăbiciune l-ar fi prevenit să ajungă în punctul de a-şi pune problema dacă să creeze sau de a decide acest lucru.

5 comentarii:

  1. Nu există geniu lipsit de nobleţe.

    Conform standardelor, un geniu este o persoana care IQ mai mare de 140 calculat pe o deviatie de 15. Exista oameni care au aceasta viteza de procesare dar s-au nascut in promiscuitate. Sunt curios cat de nobili ar trebui sa-i consideram cand "ne dau flegme pe cadran".

    RăspundețiȘtergere
  2. In primul rand premiza ta e un argumentum ad verecundiam, zis si ipse dixit, zis si apel la autoritate. In al doilea rand a te naste si a creste in promiscuitate nu implica a fi caracterizat de ea. Un om poate trece prin acest mediu, insa in pragul maturizarii sale, cand i s-a desavarsit capacitatea de decizie, poate alege sa se rupa de tot ce este si reprezinta el.

    RăspundețiȘtergere
  3. Stiu cativa oameni care ti-ar scoate dintii doar pentru impertinenta de a-i judecat.
    Renegarea propriei familii si a propriei stari sociale este o forma de slabiciune, din punctul meu de vedere. Poate, din punctul tau de vedere, e o dovada de putere.
    Este normal sa doresti o situatie financiara mai buna, dar este jalnic sa "te rupi de ce esti si de ce reprezinti". Din punctul meu de vedere, e ca si cum ti-ai taia pielea. Daca am face toti asta, spiritul artistic uman ar fi distrus si am duce toti o viata plictisitoare.

    RăspundețiȘtergere
  4. Prima fraza e neclara.

    Atata timp cat a-ti renega propria familie si stare sociala reclama de la tine efort si vointa si iti este, pe scurt spus, o actiune greu de realizat, este o dovada de putere. (Tin sa-ti amintesc ca nici punctul meu de vedere, nici al tau, nu valoreaza nimic sub raport al dialogului daca nu au explicatii. Nu caut sa fac colectie de perspective aici.)

    M-am exprimat ambiguu in comentariul precedent:

    "Un om poate trece prin acest mediu, insa in pragul maturizarii sale, cand i s-a desavarsit capacitatea de decizie, poate alege sa se rupa de tot ce este si reprezinta el."

    Prin "el" nu m-am referit la om, ci la mediu. A te rupe ca om de tot ceea ce esti si reprezinti este, intr-adevar, ca si cum ti-ai taia pielea (daca nu cumva e un paradox sa te rupi de ceea ce esti). Numai ca eu m-am referit la a te rupe de tot ceea este si reprezinta mediul in care ai crescut, mediu care poate fi strain de samburele tau.

    Te rog sa nu mai selectezi din comentariul meu doar partile la care esti in stare sa raspunzi pentru ca pierdem sensul dialogului.

    RăspundețiȘtergere