Universul este infinit si pune la dispozitie, prin infinitatea sa, infinitatea de informatii necesare pentru a determina unic pozitia si natura fiecarei unitati de materie pe care o inglobeaza. O fiinta rationala are nevoie pentru a dobandi conditia de omniscienta de o capacitate infinita de stocare, pentru a stoca toate aceste informatii, si de o viteza infinita de procesare, intrucat cu cat creste spatiul fizic pe care il ocupa memoria este nevoie de un timp mai eficient pentru a parcurge distanta dintre cele mai indepartate colturi ale mintii. De aceea, pentru a cunoaste desavarsit Universul, este nevoie de spatiu infinit si de o cantitate infinita de energie. Fiindu-i imposibila cunoasterea spatialitatii infinite careia ii da nastere datorita incercarii de a cunoaste spatialitatea infinita care o inconjoara, mintii ii este imposibila cunoasterea perfecta a Universului. Mintea, ca parte componenta a Universului, pentru a cunoaste Universul trebuie sa se cunoasca si pe sine insasi.
Din cauza acestei aparitii a unui infinit intr-un infinit, mintea a nascocit un compromis - cuvantul. Cuvantul cuprinde intr-insul o suma de informatii, reducand astfel capacitatea necesara pentru a stoca o cantitate de informatii. Obiecte si fenomene care sunt diferite in fapt, sunt, sub raza cuvantului, identice. Acest lucru cauzeaza o aproximare a lucrurilor care sunt denumite, o usoara ciuntire a unor laturi a lor pentru a incapea in acelasi mulaj, fapt care cauzeaza o pierdere de informatii, pierdere pe care oamenii vor incerca mereu sa o reduca inventand cuvinte pentru lucruri si actiuni mai particulare, adica nuante ale limbajului. Reducerea totala ar insemna, desigur, atribuirea fiecarei particule din Univers si fiecarei interactiuni dintre doua particule un nume care sa le determine unic. Asta ar contraveni insa scopului initial, acela de a comprima informatii intr-un spatiu mai mic.
Deci omul are nevoie de cuvinte care sa aproximeze obiectele fara sa le falsifice natura, pastrand insa o capacitate de cuprindere a cator mai multe obiecte. Pentru a indeplini o asemenea necesitate este nevoie de echivalentul lingvistic al unei integrale. Integrala, operatiune de analiza matematica, are in vedere, printre altele, calcularea proprietatilor corpurilor geometrice neregulate.
Linia rosie reprezinta obiectul geometric pe care vrem sa-l calculam - vrem sa-i determinam lungimea. Metoda practica de a face acest calcul este sa trasam fasii paralele cu axa Oy, obtinand astfel niste puncte de intersectie cu linia noastra, pe care daca le unim obtinem o linie dreapta franta (cea verde din imaginea de jos), de lungime usor de calculat.
Problema este ca in fasiile dintre liniile paralele, linia rosie poate avea variatii, foarte stramte, dar inalte (cum este cea dintre prima si a doua linie punctata), pe care daca nu le atinge nici o linie paralela cu Oy, distanteaza foarte tare lungimea aproximativa, adica cea a liniei frante, de lungimea reala a liniei rosii. Daca injumatatim fiecare fasie (cum se intampla in imaginea de mai jos), linia franta rezultata din punctele de intersectie se va mula mai bine pe calapodul liniei curbe, lungimea aproximativa apropiindu-se astfel de lungimea reala.
Deci cu cat trasam mai multe linii paralele cu Oy, rezultatul aproximativ este mai fidel realitatii, insa metoda consuma mai mult timp. Ceea ce face integrala este sa conjecteze o infinitate de fasii paralele cu axa Oy, fiecare de grosime zero, facand astfel linia franta rezultata din intersectii sa coincida cu linia curba, mentinandu-si totusi, in mod paradoxal, caracterul treptat. Hiba acestui plan ideal insa este ca nu oricarei curbe i se poate aplica calculul integral, ci doar celor care urmeaza un anumit tipar, care se desfasoara in functie de o lege numerica. Aceeasi hiba ar aparea si in cadrul integralei lingvistice (daca se va descoperi vreodata o asemenea grozavie) - obiectele si fenomenele din natura transpuse in limbaj pentru a fi mai stocabile in memorie ar trebui nu numai sa aiba caracteristici comune, dar intensitatea acestor caracteristici sa se afle intr-o anumita progresie, adica aceste obiecte si fenomene sa aiba o randuiala regulata, randuiala care nu exista in natura, intrucat compozitia materiei din natura este total aleatorie si nesupusa vreunui tipar geometric.
miercuri, 23 iunie 2010
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
hm hm hm scrii frumos articole dar tin sa zic aici totusi ceva ... in natura exista mult calcul si multa regularitate ... For eg. numarul de aur, raportul de aur, sectiunea de aur (despre care probabil inveti la geometria necesara pt arhitectura :P). Citez mai departe: "Cunoscut in antichitate de vechii intelepti, iar apoi in evul mediu de marii invatati filozofi, geomanti, preoti, alchimisti sau ocultisti, numarul de aur a ascuns intotdeauna mari mistere. Astazi cercetari complexe au ajuns la concluzia ca intreaga natura si chiar intreg universul este structurat respectand fidel proportia perfecta si exacta a numarului de aur. El reprezinta armonia si perfectiunea in creatie.
RăspundețiȘtergereNumarul de aur este reprezentat prin ideograma f = 1,618…
Proportia tainica a acestui numar reprezentata fie in triunghiul de aur (isoscel) al lui Pitagora in elipsa de aur din traditia hindusa sau in spirala de aur care prin sirul lui Fibonacci demonstreaza cresterea naturala a plantelor pastrand aceasta proportie.
In natura spirala generata de apa (vartejurile), miscarea curentilor de aer in spirala, cochilia melcilor, dispunerea petalelor de tranafir sau a frunzelor si semintelor din regnul vegetal pastreaza aceasta proportie perfecta aratand ca in intreaga creatie se manifesta armonia si perfectiunea." Nici omul nu a neglijat numarul de aur, "marile constructii antice precum piramidele sau temple si catedrale respecta de asemenea proportia fidela a acestui numar de aur... " (de pe wiki am luat parca) bla bla other examples are many :P
Iti multumesc pentru interesul manifestat fata de scriitura mea si pentru faptul ca ti-ai luat timp pentru a-ti exprima opinia, care este pertinenta.
RăspundețiȘtergereInsa, numerele sunt notiuni ideale. Natura nu le poate reda niciodata perfect. Din acest motiv, cochiliile melcilor sau vartejurile de apa folosesc de fapt valori aproximative ale numarului de aur. Erorile rezultate de aici sunt mici si nu il afecteaza pe om. Insa daca natura ar incerca sa aplice numarul de aur la spirala unei galaxii, pastrand aceeasi marja de eroare, erorile vor fi de multi kilometri - dimensiuni in stare sa cuprinda intreaga Terra. Atunci vom realiza cat de importante sunt in realitate aceste erori si cat de imperfecta este munca naturii.
Pe de o parte asta, pe de alta parte, infim de putine forme din natura au la baza numarul de aur. Tu mi-ai dat cateva exemple, insa eu iti pot da o infinitate de exemple de forme care nu urmeaza nici un tipar - praful cosmic contine numai asemenea forme.
Sper ca te vei imbogati in continuare din articolele mele si vei mai contribui cu opinii decente.